De bedrijfswaarde (VO) is de waarde die uw bedrijf zou hebben als het als zelfstandige entiteit zou worden verkocht. Het is een belangrijk concept voor ondernemers en investeerders omdat het hen helpt te begrijpen hoeveel geld ze kunnen verdienen met het bezitten van aandelen in dat bedrijf versus het kopen van de aandelen rechtstreeks van het bedrijf. Om de waarde van uw bedrijf te verhogen, moet u zich richten op het verhogen van de intrinsieke waarde – de waarde van uw bedrijf op zichzelf, niet afhankelijk van iemand anders. Dat klinkt misschien vreemd, maar als je erover nadenkt, is bijna elk bedrijf afhankelijk van iemand of iets anders om waarde te creëren. Als een bedrijf niet kan functioneren zonder dat een ander bedrijf zijn product maakt of zijn grondstoffen levert, dan heeft het niet veel inherente waarde. Als u de waarde van uw bedrijf wilt verhogen en uw onderneming aantrekkelijker wilt maken voor potentiële kopers, zijn er drie dingen die u moet doen:
Zorg ervoor dat uw bedrijf producten van hoge kwaliteit produceert.
Of u nu appels of verzekeringen verkoopt, klanten kopen niet uw bedrijf. Ze kopen uw producten en diensten. Als u de waarde van uw bedrijf wilt verhogen, moet u zich daarom richten op het verbeteren van uw producten en diensten. Als ondernemer bevindt u zich in een unieke positie om dit te doen. U hebt de mogelijkheid om te beslissen wat u produceert en hoe u het produceert. Wanneer uw bedrijf groter is, worden beslissingen genomen door meerdere afdelingen en andere belanghebbenden die vaak tegenstrijdige opvattingen en doelen hebben. U kunt de intrinsieke waarde van uw bedrijf verhogen door de kwaliteit van uw producten en diensten te verbeteren. Dit betekent tijd doorbrengen met uw klanten om na te gaan wat hun behoeften zijn en wat zij wel en niet goed vinden aan uw producten. U kunt uw producten ook verbeteren door te investeren in onderzoek en ontwikkeling (O&O). Sommige bedrijven, zoals de softwarebranche, zijn sterk afhankelijk van O&O om nieuwe producten te creëren en de concurrentie voor te blijven.
Behoud een gezonde kasstroom
Bedrijven worden gewaardeerd op basis van hun verwachte toekomstige cashflow. Als u van plan bent uw bedrijf in stand te houden, wilt u daarom een gezonde kasstroom handhaven om de waarde van uw bedrijf te beschermen. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat u genoeg geld in kas heeft om aan al uw verplichtingen te voldoen. U moet er ook voor zorgen dat uw bedrijf voldoende cashflow heeft om het bedrijf uit te breiden als u wilt dat het groeit. De beste manier om dit te doen is om een gezonde kasstroom te handhaven. Als u sterk afhankelijk bent van financiering om uw bedrijf draaiende te houden, zullen kredietverstrekkers en investeerders uw bedrijf beter gaan bekijken. Ze zullen zich afvragen of dit een bedrijf is met een gezonde toekomst of een bedrijf dat zijn schulden niet zal betalen. Als u een grote cashflow hebt, kunt u deze gebruiken om schulden af te lossen en uw bedrijf aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers. Omdat u voldoende cashflow heeft, kunt u uw bedrijf financieren zonder dat uw bedrijf onder druk komt te staan.
Het marktaandeel van uw bedrijf vergroten
Het marktaandeel van een bedrijf is een belangrijke maatstaf voor de sterkte ervan. Het vertelt u hoeveel van de markt uw bedrijf controleert. Hoe groter uw marktaandeel, hoe waardevoller uw bedrijf. Als uw bedrijf zich in een groeiende bedrijfstak bevindt, kunt u uw marktaandeel wellicht vergroten door marktaandeel van uw concurrenten af te pakken. Als u zich echter in een volwassen bedrijfstak bevindt, kan het moeilijker zijn om uw marktaandeel te vergroten. In dat geval moet u misschien andere bedrijven overnemen en uw totale marktaandeel vergroten om uw bedrijf waardevoller te maken.
Conclusie
Als u de waarde van uw bedrijf wilt verhogen, moet u een sterk bedrijf opbouwen. Dat betekent investeren in hoogwaardige producten en diensten en een gezonde kasstroom handhaven. U moet zich ook richten op het vergroten van het marktaandeel van uw bedrijf en proberen uw kosten laag te houden. Deze drie zaken zullen ertoe bijdragen dat uw bedrijf een aantrekkelijkere investering wordt. Investeerders en kopers zullen eerder geneigd zijn uw bedrijf tegen een hogere prijs te kopen als u een sterk bedrijf heeft.