Vier vragen die elke ondernemer zichzelf moet stellen over het belastingseizoen

Het belastingseizoen is weer aangebroken, en voor veel kleine ondernemers betekent dat veel stress. Het bijhouden van persoonlijke uitgaven en uitgaven voor uw bedrijf kan een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er enkele manieren om deze tijd van het jaar wat te verlichten. Er zijn ook tal van valkuilen waar u rekening mee moet houden om te voorkomen dat u aan het eind van het jaar tekort komt – en mogelijk geconfronteerd wordt met hoge boetes of zelfs gevangenisstraf. Om u te helpen het belastingseizoen door te komen met minimale stress en maximale voordelen, hebben we een lijst samengesteld met vier vragen die elke ondernemer zich zou moeten stellen over het belastingseizoen.

Welke aftrek kan ik maken?

Als kleine ondernemer houdt u waarschijnlijk zowel persoonlijke als zakelijke uitgaven bij. Daardoor kan het moeilijk zijn om te onthouden welke posten op welk formulier thuishoren. Om uw belastingen op orde te houden, is het belangrijk te weten welke aftrekposten u als kleine ondernemer kunt maken. – Zakenreizen – Als u voor uw werk reist, kunt u een deel van uw kosten aftrekken. Het bedrag dat u kunt aftrekken is gebaseerd op het zakelijke percentage van uw totale reis. Bijvoorbeeld, als u twee weken op vakantie gaat en 10 dagen van de reis zijn zakelijk, dan kunt u 10% van uw uitgaven voor de reis aftrekken, inclusief reiskosten, hotels, maaltijden en zakelijke uitgaven zoals conferentiekosten. – Kantoorbenodigdheden – Houd uw benodigdheden bij, vooral als u zelfstandig bent en geen vaste kantoorruimte hebt. Van pennen tot paperclips tot printerinkt, dit zijn allemaal geldige aftrekposten. Houd in gedachten dat je een administratie moet bijhouden van deze aankopen en hoe ze verband houden met je bedrijf. – Belastingvoorbereidingskosten – Als je een accountant hebt ingehuurd of gebruik maakt van online belastingvoorbereidingsdiensten, zijn dit allemaal geldige aftrekposten.

Kan ik werknemers via commissie betalen?

Als u werknemers in de verkoop- of dienstensector inhuurt, kunt u overwegen hen een deel van hun inkomen via provisie te betalen. Voor alle duidelijkheid: u bent hiertoe niet verplicht. Maar als u het doet, moet u met een paar dingen rekening houden. – Wees vanaf het begin duidelijk – Voordat u nieuwe werknemers aanneemt, moet u met hen duidelijk afspreken welk percentage van hun inkomen op commissiebasis zal zijn. U zult dit ook duidelijk willen maken in hun schriftelijke arbeidscontracten. – Documenteer alles – Houd vanaf het begin een duidelijke administratie bij van alle verkopen en het percentage dat elke werknemer via commissie verdient. Dit zal van pas komen als u ooit een van hen voor de rechter moet slepen over commissiebedragen. – Neem verstandig personeel aan – Zoals met alle andere werknemers, wilt u ervoor zorgen dat u mensen aanneemt die in staat zijn de door u vastgestelde commissiebedragen te bereiken.

Moet ik mezelf loon of dividend betalen?

Als eigenaar van een kleine onderneming hebt u de mogelijkheid om een deel van uw winst aan uzelf uit te keren in de vorm van loon of dividend. Hoewel de keuze tussen de twee eenvoudig lijkt, zijn er enkele factoren die u in gedachten moet houden wanneer u beslist voor welke betalingsmethode u kiest. – Belastingaftrek – Een belangrijke factor om in gedachten te houden is hoe deze betalingen uw belastingen zullen beïnvloeden. Lonen worden behandeld als belastbaar inkomen, maar dividenden niet. Daarom betaal je waarschijnlijk meer belasting als je ervoor kiest om jezelf loon uit te betalen. – Financiële overwegingen – Naast de belastingen zijn er nog een paar andere dingen die je in gedachten moet houden bij de keuze van de betalingsmethode. Als je jezelf loon betaalt, moet je waarschijnlijk loonbelasting betalen. Deze belastingen dekken zaken als Medicare en Sociale Zekerheid. Belastingen voor zelfstandigen zijn veel hoger als ze als dividend worden uitbetaald. – Werknemers – Als je werknemers hebt, moet je ook nadenken over het effect van deze betalingen op de belastingen van je werknemers.

Betaal ik te veel belastingen?

Hoewel de meeste kleine ondernemers waarschijnlijk meer belasting betalen dan als werknemer, bestaat de kans dat u te veel betaalt. Als u uw uitgaven hebt bijgehouden, kan dat een aanwijzing zijn dat u te veel belasting betaalt. In dat geval kunt u een verzoek indienen om uw belastingen te verlagen met het formulier “Verzoek om aanpassing van de bedrijfsbelasting”. – Kijk uit voor rode vlaggen – Voordat u dit formulier indient, moet u ervoor zorgen dat er geen rode vlaggen zijn waardoor uw verzoek kan worden afgewezen. Als u bijvoorbeeld te veel aftrekposten hebt geclaimd, zal uw verzoek waarschijnlijk worden afgewezen. – Blijf georganiseerd – Het is ook belangrijk dat u een goede administratie bijhoudt om te bewijzen dat u recht hebt op een lagere belastingaanslag.

Conclusie

Het belastingseizoen kan voor iedereen stressvol zijn, vooral voor kleine ondernemers die hun persoonlijke en zakelijke uitgaven moeten bijhouden. Gelukkig zijn er enkele manieren om deze tijd van het jaar wat gemakkelijker te maken. Er zijn ook tal van valkuilen waar u rekening mee moet houden om te voorkomen dat u aan het eind van het jaar tekortschiet – en mogelijk geconfronteerd wordt met hoge boetes of zelfs gevangenisstraf. Om u te helpen het belastingseizoen door te komen met minimale stress en maximale voordelen, hebben we een lijst opgesteld met vier vragen die elke ondernemer zich zou moeten stellen over het belastingseizoen.